DeSingel – Laatste informatie per mail: persoonlijk én automatisch

Het internationaal kunstcentrum in Antwerpen – DeSingel – biedt zijn gasten graag een persoonlijk aanbod. Iedere dag sturen zij een e-mail naar de bezoekers die de dag erna een voorstelling gaan bezoeken. Deze mail werd iedere dag handmatig gemaakt en verzonden, een taak die door middel van Marketing Cloud gemakkelijk geautomatiseerd kan worden.

Drie systemen, één e-mail

DeSingel heeft verschillende bronnen waaruit zij informatie halen. Zo hebben zij het ticketsysteem SRO, waar alle data van verkochte tickets wordt opgeslagen en Salesforce; het centrale systeem van DeSingel waar de bezoekersdata in wordt bewaard en alle informatie over de voorstellingen wordt opgeslagen. Omdat de e-mails verzonden worden via Marketing Cloud, moest er een koppeling worden gemaakt tussen deze drie systemen.

Informatie op maat

Belangrijk bij dit project was dat alle content voor de e-mails eerst worden ingeladen in Salesforce. Van de benodigde data worden reports gemaakt en deze worden doorgeschoten naar Marketing Cloud, die hier een mail van maakt. Informatie die automatisch in deze email wordt gezet, bestaat uit informatie over de bezoeker, informatie over voorstelling, routebeschrijvingen, parkeergelegenheden. De mail wordt vervolgens verzonden naar bezoekers die geselecteerd zijn in Salesforce, op basis van kaarten voor een voorstelling die ze de volgende dag hebben.

Drie dagen voor de voorstelling krijgt DeSingel een testmail om te controleren. Dag van te voren krijgen de bezoekers een mail. Op dag van verzending krijgt DeSingel een automatische mail met report van de verzonden mails

Wat was het resultaat?

Door dat dit hele proces geautomatiseerd is, heeft de medewerkers die dit eerst handmatig deed, veel tijd over voor andere taken. Voor DeSingel heeft daarnaast een kijkje gekregen in de mogelijkheden van Automation Studio van Marketing Cloud en zal deze tool steeds vaker gaan gebruiken voor automatisch gegenereerde e-mails.

Terug naar cases