KWF – De Lampionactie: offline en online steun tijdens de feestdagen.

Sinds drie jaar organiseert KWF Kankerbestrijding tijdens de feestdagen de Lampionactie. Tijdens deze actie krijgt Nederland de kans om mensen te steunen die te maken hebben met kanker. Online kun je door middel van een donatie een lampion aanschaffen, met hierop een naam van degene aan wie jij denkt. Via e-mail ontvang je een digitale versie van deze lampion en kun je zien waar jouw offline lampion te zien is op de dag dat de lampionnen worden aangestoken. Opbrengst van deze actie gaat naar nieuwe kankeronderzoeken.

Vaste kracht

In 2016 werd de lampionactie voor het eerst gehouden en is sindsdien ieder jaar een groot succes. Na de eerste editie op de Afsluitdijk, werden de lampionnen in 2017 in het hart van Nederland aangestoken en mocht Paleis Soestdijk in 2018 dienen als decor voor de duizenden lampionnen. Growing Minds mag, in samenwerking met reclamebureau Kapooow, ook sinds 2016 al een steentje bijdragen aan deze prachtige actie om kanker de wereld uit te helpen en de feestdagen nog specialer te maken.

Bijdrage van Growing Minds

Deze campagne draaide volledig via Marketing Cloud. Via een donatieformulier, waar je je donatie, gegevens en persoonlijke lampion met boodschap kunt achterlaten. Nadat de donatie is voldaan, krijgt de donateur een persoonlijke bedankmail met social media shares, waarmee de lampion met naam en persoonlijke boodschap gedeeld kan worden. Ook ontwikkelt Growing Minds een landingspagina waarmee er bijgehouden wordt hoeveel lampions er zijn gedoneerd. Dit proces wordt volledig geautomatiseerd, waardoor op de dag van de Lampionactie, tussen de feestdagen door, alles vlekkeloos verloopt.

Wat was het resultaat?

Door nauwe samenwerking met Kapooow, waar ook al drie jaar mee gewerkt wordt, blijven we de dynamische content jaarlijks verbeteren. Dit is ook te zien aan de resultaten van de actie. Tijdens de eerste editie werden er ruim 6.000 lampionnen gedoneerd, in 2017 waren dit er ruim 11.000. In 2018 werden dit record weer verbroken met bijna 25.000 lampionnen. Al deze lampionnen dragen daarnaast een donatie met zich mee, wat KWF kan gebruiken voor nieuwe onderzoeken.

Terug naar cases